Het moederbedrijf van modemerken als Christian Dior en Louis Vuitton, LVMH, heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een omzetstijging van 17 procent geboekt, vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dat is twee keer meer dan de stijging van 8 procent die door analisten verwacht werd.

Het Franse bedrijf profiteert van een sterke vraag in onder meer Europa en Japan en de heropening van de Chinese economie na het loslaten van de strikte coronabeperkingen.

De omzet van LVMH, dat ook eigenaar is champagnemerken Dom Pérignon en Moët & Chandon, horlogemerk Bulgari en Hennessy-cognac, bedroeg 21 miljard euro in het eerste kwartaal van 2023.

Volgens de onderneming is de omzet in Azië in het eerste kwartaal met 14 procent gestegen, vergeleken met een daling van 8 procent in het vierde kwartaal van 2022. De groep zegt dat dit vooral aan het herstel van de Chinese markt te wijten is en verwacht dan ook dat China de groei in 2023 zal gaan aanjagen.

De aandelen van LVMH zijn sinds het begin van dit jaar met 23 procent gestegen, waardoor de luxegigant een beurswaarde van 420 miljard euro heeft en zijn positie als meest waardevolle bedrijf van Europa heeft verstevigd.

LVMH wordt geleid door topman Bernard Arnault, die met zijn familie bij de helft van de aandelen van LVMH in handen heeft. De Fransman is hierdoor al twee jaar op rij gekroond tot de rijkste man ter wereld, met een geschat vermogen van meer dan 200 miljard dollar.

LEES OOK: Dit moet je weten over het leven van luxekeizer Bernard Arnault, de rijkste mens ter wereld